Greenwashing
Greenwashing, je leest er steeds meer over en komt het steeds vaker tegen in de media, maar wat is Greenwashing en hoe herken je het?
Wat is greenwashing?
Een bedrijf wat aan greenwashing doet beweert ten onrechte dat het meer milieuvriendelijk is dan het in werkelijkheid is. Greenwashing komt voor bij kleine en grote bedrijven, maar de impact is hetzelfde. Het zorgt ervoor dat het vertrouwen van de klant in duurzaamheid wordt aangetast en maakt negatieve milieueffecten vanuit een bedrijf mogelijk. Soms is het bewust, soms onbewust, maar het blijft greenwashing. Het is een schadelijke afleiding die echte vooruitgang ondermijnt en de eerlijke bedrijven een achterstand geeft.
Greenwashing is helaas overal. Het kan een niet duurzaam kleding merk zijn wat een ‘conscious’ lijn op zet. Het is het bedrijf wat olie verkoopt maar reclame maakt met mooi gefilmde natuur. Het kan een trotse social media post zijn over wat een bedrijf heeft bijgedragen aan een betere wereld, maar vervolgens niet deelt wat ze verder aan negatieve invloed bijdragen. Het zijn ongefundeerde en misleidende claims voor consumenten, omdat ze onjuiste associaties creëren tussen het merk en de natuur.
Wat je kunt doen om niet in de misleidende claim te trappen is je verdiepen in wat en waar je iets koopt. Kijk verder dan het groene logo of de mooie teksten die zeggen hoe duurzaam iets is. Woorden als "bewust", "toegewijd", "milieuvriendelijk" of "groen" staan heel mooi maar zijn moeilijk te onderbouwen met feiten. Zoek naar specifiekere claims zoals: gemaak van 90% recycled materiaal. Als er claims worden gemaakt, kijk dan naar hoe een bedrijf die ook werkelijk waar maakt. Kijk of er op het product toelichting wordt gegeven en/of bezoek de website.
Fossielvrij NL vecht tegen greenwashing
Gelukkig hoeven we het niet allemaal zelf uit te zoeken. Zo zijn er online legers van factcheckers die het werk al voor je gedaan hebben. Zoals Good on You en re/make. Maar ook zijn er organisaties die de strijd aan gaan met grote bedrijven. Zo heb je bijvoorbeeld Fossielvrij NL. Zij pakken de klimaatcrisis aan door het organiseren van een sterke, lokaal verankerde burgerbeweging die de macht van kolen-, olie- en gasbedrijven doorbreekt. Ze zorgen ervoor dat publieke instellingen - zoals pensioenfondsen, musea en scholen - hun banden met fossiele bedrijven verbreken. Fossielvrij NL is een kleine, krachtige organisatie met betrokken mensen. Met een team van vier medewerkers en zes bestuursleden, ondersteunen zij de Fossielvrij-beweging in Nederland.
Zo heeft Fossielvrij in 7 jaar campagne voeren het voor elkaar gekregen dat ambtenaren- en docentenpensioenfonds ABP stopt met het investeren in fossiele bedrijven. Ook heeft Fossielvrij een rechtszaak aangespannen tegen KLM. Het gaat over de Fly Responsibly-campagne van KLM. Daarin zegt KLM ‘een duurzamere toekomst’ te creëren, wat volgens Fossielvrij valt te betwisten. Volgens Fossielvrij moet KLM stoppen met misleidende reclames over duurzaam vliegen. In mei heeft Fossielvrij KLM op de aandeelhoudersvergadering in Parijs gewaarschuwd dat ze een rechtszaak zouden beginnen als ze hun misleidende reclame niet zouden stoppen. Op 6 juli 2022 hebben ze de dagvaarding ingediend bij de rechtbank Amsterdam. Fossielvrij eist dat KLM stopt met deze reclames. In plaats daarvan zou KLM het eerlijke verhaal moeten vertellen over de klimaatontwrichtende gevolgen van vliegen en de noodzaak tot krimp van de luchtvaart.
Wat doet Greenjobs.nl om de duurzaamheidclaims waar te maken?
Maar hoe zit het eigenlijk met Greenjobs.nl en wat doen wij om onze duurzaamheidsclaims waar te maken? Allereest zijn we tegen greenwashing en willen niet dat organisaties ons platform gebruiken om zicht beter voor te doen dan ze daadwerkelijk zijn. Daarom controleert Greenjobs.nl iedere vacature die geplaatst wordt om te zien of de bedrijven die vacatures bij ons willen plaatsen wel echt thuis horen op onze duurzame vacaturebank. Greenjobs.nl is volledig eigenaar en daardoor hebben we geen investeerders achter ons die niet duurzaam zijn. Ook is Greenjobs.nl een B Corp en dat betekend dat we transparant opereren met oog voor werknemers, sociale aspecten en het milieu. Een B Corp certificering krijg je niet zomaar, je gaat door een assessment heen waar je iedere 3 jaar weer opnieuw doorheen moet. Het doel als B Corp is om daadwerkelijk een kracht voor het goede te worden en er wordt in de gaten gehouden of dat echt zo is. Kortom, Greenjobs.nl is transparant, let op de gebruikers en probeert mensen te informeren over wat Greenwashing is en hoe je er op kan letten.
Podcasts over Greenwashing
De 'Forces for Good' de podcast serie van B Corp, die het verhaal vertelt van de verandering van economische systemen door de lens van de B Corp-beweging, heeft een aparte aflevering over greenwashing. 'How can Business Combat Greenwashing' verteld je meer over greenwashing en hoe je het kan herkennen en borduurt voort op deze blog. Een aanrader om te luisteren!
Aan het eind van de dag blijven we allemaal consumenten. Dus wees kritisch tegenover duurzaamheidsclaims in advertenties, op etiketten of verpakkingen en blijf luisteren naar kritische stemmen. Vraag jezelf of je meer of beter kunt doen, maar vergeet ook niet jezelf af en toe een schouderklopje te geven voor alles wat je al doet.
Voorbeelden van bedrijven die aan greenwashing hebben gedaan
1. Shell
Shell heeft in Nederland verschillende rechtszaken moeten voeren over greenwashing. Het gas- en oliebedrijf heeft herhaaldelijk campagnes en interviews gelanceerd waarin ze zichzelf omschrijven als toegewijd aan het verminderen van de koolstofemissies en het helpen van de wereld bij het bestrijden van de opwarming van de aarde en de overgang naar hernieuwbare energie. Verschillende rapporten geven echter aan dat Shell is doorgegaan met het verkennen van nieuwe mogelijkheden voor olie- en gasproductie. En het heeft slechts 1% van zijn langetermijninvesteringen besteed aan koolstofarme hernieuwbare energiebronnen.
2. Volkswagen
Autofabrikant Volkswagen werd in 2015 betrapt op het vervalsen van de emissierapporten op verschillende lijnen van zijn dieselvoertuigen. Dit leidde tot verschillende rechtszaken en miljardenboetes. De Duitse fabrikant wilde graag profiteren van de groeiende pool van consumenten die geïnteresseerd zijn in betaalbaar, koolstofarm transport en bestempelde zijn nieuwe lijn dieselvoertuigen als een van de meest milieuvriendelijke beschikbare opties, en hij had zogenaamd de gegevens om dit aan te tonen.
Jarenlang werden de voertuigen van het bedrijf beschouwd als de voertuigen met de laagste uitstoot op de markt voor verbrandingsmotoren. Totdat de Amerikaanse Environmental Protection Agency zich realiseerde dat de auto's tot 40 keer meer uitstoot produceerden dan geadverteerd. Volkswagen ontkende het vervalsen van zijn gegevens en het misleiden van het publiek en zei dat het de testvereisten verkeerd had begrepen.
3. McDonalds
In 2019 lanceerde de fastfoodgigant een campagne om de hoeveelheid wegwerpplastic in de winkels te verminderen. De belangrijkste focus was om alle plastic rietjes te vervangen door recyclebare papieren alternatieven. De campagne was enorm succesvol in het afschilderen van McDonald's als een belangrijke stakeholder in het verminderen van plastic afval en het omarmen van duurzame oplossingen. De nieuwe papieren rietjes zijn echter niet recyclebaar. Dit heeft geleid tot publieke terugdringing van de campagne, maar McDonald's blijft ermee doorgaan.
Lees meer voorbeelden van bedrijven die aan greenwashing hebben gedaan: Top 10 Greenwashing company examples 2022.
Vond je deze blog leuk? Misschien is deze blog dan ook wat voor je: