29 mrt. 2023, 16:03

Wat is Recruitment Marketing en Jobmarketing?

Wat is Recruitment Marketing en Jobmarketing?

Wat is Recruitment Marketing en Jobmarketing?

Je bent op zoek naar de ideale kandidaat voor de openstaande functie. Maar waar vind je die kandidaat en hoe bereik je die? Dit is waar Recruitment Marketing (Jobmarketing) om de hoek komt kijken. Wil je weten wat Recruitment Marketing voor jouw bedrijf zou kunnen betekenen? Greenjobs.nl heeft de voordelen en wat het inhoudt op een rijtje gezet.

Wat is Recruitment Marketing?

Recruitment Marketing is het slim online etaleren van jouw vacatures aan de juiste mensen op het juiste moment. Daarbij wordt gekeken naar welke kanalen passen en worden ingezet bij jouw organisatie, en welke content daarvoor wordt gebruikt. Dat betekent dat verschillende vacatures op verschillende kanalen gedeeld moeten worden om de juiste doelgroep te benaderen. Een vacature uitzetten op meerdere kanalen is aan te raden om zo de beste kans te hebben op het vinden van de juiste kandidaat voor je vacature.

Een recruitment marketeer kan bijvoorbeeld pakkende vacatureteksten schrijven en zorgt ervoor dat jouw vacature terecht komt op de vacature kanalen waar de doelgroep actief is. Er wordt gekozen voor de vacaturebank die het beste aansluit bij jouw doelgroep. Natuurlijk zijn er verschillende online mogelijkheden zoals Google en social mediakanalen via waar de juiste kandidaat kan worden bereikt. Dit wordt allemaal voor jou geregeld door een recruitment marketeer.

Maar Recruitment Marketing is nog veel meer. Een recruitment marketing bureau kan je helpen met o.a. een werken-bij site, een doelgroepanalyse om meer te leren over je ideale kandidaat en kan helpen met (verbeteren van de) employer branding.

Wanneer heeft mijn bedrijf Recruitment Marketing nodig?


Wat is het voordeel van Recruitment Marketing en wanneer is dat voor jouw bedrijf van toepassing? Stel je hebt openstaande vacatures maar niemand reageert en je wilt besparen op dure werving en selectiebureaus dan is recruitment marketing inzetten een optie. Het bespaart namelijk tijd omdat de campagne wordt geregeld door het marketing bureau. Het bespaart geld (weg met dure bemiddelingsfee’s) en je vind snel de juiste kandidaat.

Naast bovenstaande punten, dat het geld en tijd scheelt zijn recruitment marketeers opgeleid om alle afzonderlijke punten die Recruitment Marketing inhouden goed uit te voeren. Het schrijven van een pakkende vacaturetekst die echt aanzet tot solliciteren is niet zo makkelijk als het lijkt. Zorgen dat je vacature goed vindbaar is via google en social media is niet voor iedereen weggelegd. Dus mocht het vinden van een geschikte kandidaat niet zo soepel gaan als je hoopte kan een ervaren recruitment marketeer wel eens de oplossing zijn.

Wat is Jobmarketing?

Jobmarketing is een onderdeel van Recruitment Marketing. Jobmarketing is het plaatsen van je vacatures op de juiste kanalen. Bij Jobmarketing krijg je een voorstel van op welke vacaturesites je het beste je vacature kan plaatsen.

De Jobmarketing bureaus hebben vaak prijsafspraken met alle verschillende sites, zodat je kan genieten van inkoopvoordeel. Als je besluit om je vacature op verschillende vacaturesites te plaatsen, dan zit er vaak een goede korting voor je bij!

Wat is EVP, Employer Value Proposition?

Nog zo'n term die je veel voorbij ziet komen bij Recruitment Marketing, Employer Value Proposition, ook wel bekend als EVP. Maar wat is EVP, Employer Value Proposition? We leggen het je even uit: Employer Value Proposition is vaak onderdeel van de Employer Branding en het staat voor de propositie die jij als werkgever doet aan toekomstige medewerkers, wat 'beloof' jij dat nieuwe medewerkers bij jullie als organisatie gaat krijgen, wat is jullie propositie en belofte? Wat heb je te bieden? Wat krijgen medewerkers van jullie als ze bij jouw organisatie aan de slag gaan?

Waarom is het handig om een EVP, Employer Value Proposition te hebben?
Als je weet hoe je gezien wilt worden is het makkelijker om te komen tot je employer brand. Je employer brand helpt weer bij het tot stand komen van goede vacatureteksten schrijven en het bepalen van je social mediacampagnes. Een goede EVP, Employer Value Proposition is de basis van je employer brand en helpt je met het sneller vinden van geschikte kandidaten voor je vacatures.

Hoe maak je een EVP, Employer Value Proposition?
'Even' een EVP in elkaar zetten klinkt makkelijker dan het daadwerkelijk is. Een Recruitment Marketing bureau kan je goed op weg helpen hiermee. Het is aan te raden om je Employer Value Proposition kort en bondig te houden. Vragen die je alvast op weg kunnen helpen bij het maken van een Employer Value Proposition kunnen zijn:

  • Wat bieden we als organisatie?
  • Wat maakt ons als organisatie anders dan andere organisaties, waarin onderscheiden we ons?
  • Wie zijn we als organisatie?
  • Waar staan we voor als organisatie?

In contact komen met een Recruitment Marketing bureau?

Wil je meer leren over wat Recruitment Marketing voor jouw vacatures kan betekenen? Stuur het team van Greenjobs.nl een mailtje en we brengen je in contact met een betrouwbare en goed Recruitment Marketing bureau. Zij kunnen je dan alles vertellen over de voordelen van Recruitment Marketing en Jobmarketing.

Vond je deze blog leuk? Misschien is deze blog dan ook wat voor je: