14 mrt. 2023, 16:03

Nederlandse B Corps in het zonnetje 🔆

Nederlandse B Corps in het zonnetje 🔆

Dit jaar staat de B Corp Month in het thema ‘Going Beyond’

Maart betekent #BCorpMonth - en dit jaar laten we zien wat het betekent om verder te gaan dan business as usual. Als gecertificeerde #BCorp gebruiken wij ons bedrijf als force for good. Het is onze missie om het bedrijfsleven en overheid futureproof te maken door ze te inspireren mensen en de planeet op de eerste plaats te zetten. De transitie naar de nieuwe en duurzame economie kan wat ons betreft niet snel genoeg gaan. Iedereen die daar aan wil bijdragen, kan daarom van vacaturesite Greenjobs.nl gratis gebruik maken. Daarmee zetten we een stap verder en dat zal altijd zo blijven.

Greenjobs.nl is trots om gecertificeerd B Corporation te zijn en onderdeel uit te maken van een community aan bedrijven die allemaal verder gaan dan business as usual. Daarom willen we deze BCorpMonth een aantal Nederlandse B Corporations in het 🔆zonnetje zetten. We hebben ze gevraagd waarom en hoe zij verder gaan dan business as usual en waarvoor we ze in de gaten mogen houden aankomend jaar.

FairClimateFund

Why are you going beyond?

Klimaatverandering raakt ons allemaal, maar mensen in landen kwetsbaar voor klimaatverandering worden het harst geraakt. Het is oneerlijk dat deze mensen meer last hebben van klimaatverandering terwijl wij primair verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering. Bij FairClimateFund zoeken ze gerechtigheid voor dit probleem.

How are you going beyond?

Zij werken aan een eerlijk klimaat. Via FairClimateFund kunnen degenen die het meest bijdragen aan klimaatverandering investeren in klimaatprojecten die ten goede komen aan mensen die het meest kwetsbaar zijn voor de gevolgen van klimaatverandering.

Samen met lokale partners zetten ze klimaatprojecten op in kwetsbare gebieden. De projecten reduceren CO2-uitstoot en zij certificeren dit naar koolstofkredieten die bedrijven kunnen kopen. De inkomsten hiervan komen terecht bij de mensen die de CO2-reductie realiseren. Wel zo Fair! Daarnaast ontvangen deze mensen ook een Fairtrade premie voor klimaatadaptatie.

Let's All go beyond!

FairClimateFund gelooft dat klimaat- en sociale rechtvaardigheid hand in hand gaan. Ze werken met passie voor hun missie en doen dit in nauwe samenwerking met lokale mensen. Dat maakt werken bij FairClimateFund zo bijzonder.

Er is nog veel werk te verrichten en daarom zal het team zich blijven uitbreiden komende jaren. Daarnaast zijn ze ook altijd opzoek naar bedrijven die ook willen werken aan een eerlijk klimaat en hun steentje willen bedragen aan de projecten. Ze staan altijd open voor een gesprek!

Oma’s Soep

Why are you going beyond?

Eenzaamheid is een groot en groeiend probleem onder ouderen. Bijna de helft van alle ouderen in Nederland voelt zich regelmatig eenzaam. De verwachting is dat het aantal ouderen de komende 20 jaar zal verdubbelen. Oma’s Soep verkoopt verse soepen en maaltijden en met 50% van deze winst zetten zij zich in om jong en oud te verbinden en de eenzaamheid onder ouderen te bestrijden.

How are you going beyond?

Om de eenzaamheid structureel te bestrijden organiseert Oma’s Soep wekelijks kookdagen en soep-aan-huisdagen. In elke 'Oma’s Soep stad' zit een studentenbestuur die de verantwoordelijkheid dragen over deze activiteiten. Gedurende de kookdagen maken de vrijwilligers met ouderen soepen van overgebleven groentes en maken zij een praatje met elkaar. Bij soep-aan-huis-dagen gaan vrijwilligers in 12 steden door heel Nederland langs bij ouderen om een soepje te brengen en hen gezelschap te houden. Naast deze wekelijkse activiteiten organiseert Oma’s Soep originele en leuke evenementen.

Let's All go beyond!

Oma’s Soep breidt zich steeds verder uit in Nederland om de impact te vergroten. Daarnaast gaat Oma’s Soep ook in het buitenland van start, om ook daar de eenzaamheid onder ouderen te bestrijden.

The Good Roll

Why are you going beyond?

Business as usual is wat je ziet als je bij The Good Roll in de (sociale) werkplaats en kantoren binnenstapt in Weesp. Maar hun drijfveer is alles behalve business as usual.

The Good Roll is gestart vanuit een gezamenlijke frustratie; Één derde van de wereldbevolking heeft geen toegang tot veilige en schone toiletten. Schokkende cijfers die hen hebben geĂŻnspireerd om The Good Roll op te richten. Met verkoop van 100% boomvriendelijk toiletpapier bouwen ze sinds 2017 toiletten op scholen en gemeenschappen in Ghana. 

How are you going beyond?

Binnen The Good Roll doen ze hun 'stinkende' best om alle processen en producten zo duurzaam mogelijk uit te voeren. In de praktijk betekend dit wendbaar, ondernemend en innovatief zijn waarbij samen werken met andere B- Corp bedrijven de voorkeur heeft.

Een voorbeeld hiervan is dat ze vorig jaar zijn overgestapt naar een B-Corp fabriek binnen Europa die onze bamboo produceert. 

Let's All go beyond!

Ze geloven dat als ze de handen inéénslaan met andere bedrijven die impact willen maken ze veel meer en sneller stappen kunnen zetten. Met hun eigen foundation gaan ze komende jaar opzoek naar bedrijven die samen met The Good Roll toiletten gaan bouwen op scholen.

Hou de foundation in de gaten als je hier meer over wilt weten!

Seepje

Why are you going beyond?
Seepje is begonnen om een groot probleem op te lossen, namelijk het gebruik van petrochemische ingrediënten in wasmiddelen en andere reinigers, wat schadelijk is voor mens en milieu. Impact maken is ons business model, dat is de reden waarom Seepje is opgezet. MVO of Impact is niet iets dat na een tijdje is doorgevoerd omdat ze vonden dat ze moesten verduurzamen, maar was er altijd al.

How are you going beyond?

Seepje maakt was- en poetsproducten met (minstens) 99% natuurlijke ingrediënten, zonder onnodige fossiele grondstoffen. Zoals de schillen van de Sapindus mukorossi vrucht! Die groeien in overvloed aan bomen in Nepal en produceren een natuurlijke vorm van zeep. Door een eerlijke prijs te betalen voor de natuurlijke grondstoffen, creëren ze waarde voor de natuur. En dat is belangrijk. Zo blijven bijvoorbeeld de Sapindus bomen in Nepal en India behouden, en wordt 't voor boeren interessanter om bomen te planten.

Let's All go beyond!

Bij Seepje hebben ze de ambitie om het meest inspirerende en impactvolle was- en poetsmerk van Europa worden, en ze zijn al goed op weg!

Fronteer

Why are you going beyond?

In een wereld in transitie gelooft Fronteer dat het geen optie maar een must is om je als bedrijf in te zetten voor het goede. Voor een duurzame planeet, een inclusieve samenleving en gezonde mensen. Daarom zetten zij zich in voor het ontwerpen van strategieën en innovaties die bijdragen aan een betere wereld.

How are you going beyond?

Bij Fronteer zijn ze creatief en uniek in hun cultuur, structuur & beleid. Ze werken op basis van vertrouwen, samenwerking, diversiteit en creativiteit. Voorbeelden in de cultuur van Fronteer zijn vegetarische lunch en catering (ook voor klanten) en een volledige dag per maand "Ikigai time" voor hun medewerkers. Door middel van Holacratie waarborgen ze bij fronteer de structuur van een zelforganiserende en ‘baasloze’ organisatie. Hierdoor is transparante besluitvorming en een transparant salarissysteem mogelijk. Ook is er een wisselende bestuurspositie zodat iedereen inspraak heeft en ongeleikheid wordt verminderd en eerlijkheid bevorderd. Iedereen kan bij Fronteer een nieuw beleid introduceren, dat leidt tot creatieve ideeĂ«n die de organisatie verder helpen. Zoals een duurzaam reisbeleid waarbij werknemers tijdens hun vakantie reisdagen krijgen voor duurzame vervoersmiddelen. Ook is het mogelijk om twee feestdagen per jaar te verwisselen om vrij te zijn op de feestdag die jij graag wilt vieren.

Let's All go beyond!

Frontier altijd bereikbaar voor wie meer wil horen over hun werk of de organisatie en ze zijn altijd op zoek naar meer impactmakers! Momenteel zijn we op zoek naar strategie stagiaires.

Vond je deze blog leuk? Misschien zijn deze blogs dan ook wat voor je: